Venstrepolitiker handler lystyacht til 1 krone
Statussymboler er dyre, men behøver man virkelig at betale det hele selv? Hvordan køber man en lystyacht til en krone? Og hvem skal rydde op efter en tvangsopløst virksomhed. Vi graver lidt i Venstrepolitikeren Peter Erik Hansens liv.
Du har sikkert set de to millionærer Fritz og Lille Poul som snobberne fra DR2 satireprogrammet Rytteriet? Scenerne, hvor de sidder på dækket af deres yacht og veloplagt deler deres syn på alle livets store og små spørgsmål, giver et humoristisk/satirisk indblik i overklasselivet.
Og helt ærligt. Hvem vil ikke gerne eje en stor flot lystyacht? Forestil dig fornemmelsen af at sidde højt til vejrs i havnen med et højstilket glas i hånden, mens du kommenterer almindelige menneskers ret ubetydelige liv dernede på kajen.
Dejligt… men dyrt
Problemet med den slags statussymboler er dog, at de er ret dyre. Både i indkøb og i tomgangsudgifter til vedligeholdelse, kajplads, vinteropbevaring m.m. Men hvad nu, hvis man kunne få en økonomisk håndsrækning til den dyre hobby. Eksempelvis ved at lade det store fællesskab spytte lidt i den sultne pengesluger. Hvis rigtig mange betaler et beskedent beløb, mærkes det jo ikke så meget. Det er jo hele idéen i vores velfærdssamfund, ikke? Og hvorfor skal det altid være de, der har bedst råd, der skal betale mest?
Det handler vel bare om at tænke en smule kreativt, og meget få mennesker i landet er bedre til netop det end Venstrepolitikeren og skatteeksperten Peter Erik Hansen fra Sønderborg.
Måske er kreativiteten en medvirkende årsag til, at festen fortsætter på dækket af den 24 meter lange lystyacht Shalimara, der er fortøjet i Sønderborg Havn. Yachten har status af udlejningsfartøj. Alligevel har den endnu ikke bidraget positivt til den lokale økonomi. Det ser ud til, at den blot har været en dyr hobby for Peter Erik Hansen og hans rige legekammerater. Men spørgsmålet er, om de selv har betalt regningen? Eller om du ganske uvidende har spædet til?
Proforma handler og tvangslukninger på stribe
Det gode skib, der blev bygget i 1972 ved Cantieri Navali San Lorenzo, Italien, blev registreret i England af selskabet A.P. Line Limited - et selskab, der blev stiftet i 1988 og blev slettet fra det britiske register i 2014.
Derefter blev Shalimara overtaget af det danske selskab AP Line A/S, som formentlig også har ejet skibet ved det engelsk registrerede selskab. Ifølge registreringen var selskabets formål: ”at drive charter- og rederivirksomhed samt anden dermed beslægtet virksomhed efter bestyrelsens skøn.”
I 2005 trådte Peter Hansen, Torben Lindvang og Ove Petersen ind i bestyrelsen. Samme år skete et ejerskifte, hvor Shalimara Holding ApS blev stiftet og blev moderselskab for AP Line A/S.
Både AP Line A/S og Shalimara Holding ApS tvangsopløses i 2017. Men inden det skete, havde de kreative mennesker oprettet selskabet Shalimara I/S. Det gjorde man nemlig allerede i 2016.
Selskabet Shalimara I/S havde Peter Erik Hansen, Ove Petersen og Egon Bruun som fuldt ansvarlige deltagere.
Selskaberne AP Line A/S og Shalimara Holding ApS tvangsopløstes. Det vil sige, at de blev lukket, uden der havde været udpeget en likvidator eller kurator. Derfor var der ingen, der vurderer om aktiver eventuelt var blevet solgt for billigt ud af selskaberne. Tvangsopløsning er muligheden, når der ingen værdi er i selskabet. Det betyder i praksis, at Staten betaler for at rydde op.
Lystyacht med handelsværdi: 1 krone
Det der kan undre er, at der ikke var penge til en normal konkurs. Ud fra regnskaberne have skibet i 2012 en værdi på ca. 12 millioner. Selv med et rimeligt værditab, burde det stadig have en markedspris på et sted mellem 3 og 8 millioner kroner. Det er dog alt sammen ligegyldigt, for skibet blev nemlig solgt videre til det nyoprettede selskab for den svimlende sum af 1 krone umiddelbart før tvangslukningen af det gamle.
Alle de nævnte selskaber har gennem årene kørt med store underskud. Der er heller ikke kommet gang i udlejningen af udlejningsskibet. Vi formoder, at den stadig er registreret som erhvervsfartøj, da private fartøjer ikke tillades i Kommunens erhvervshavn. Er der reelt set tale om en hobbyvirksomhed med dyrt legetøj? Svaret blæser i vinden.
Alligevel ligger Shalimara stadig i Sønderborg Havn, og på grund af de indviklede selskabskonstruktioner, er det noget nært umuligt at gennemskue, hvem der reelt ejer yachten i øjeblikket.
Kaptajn Hansen er stadig fredet
Peter Erik Hansen har dog været en gennemgående karakter i de fleste af de mange selskaber. Det forbløffende er, at hverken SKAT eller det mediestøttede JydskeVestkysten har interesseret sig for Shalimaras selskabsmæssige slingrekurs med Venstrepolitikeren ved roret.
Skeletterne vælter i øjeblikket ud af skabene i mange af Venstrepolitikerens selskaber (lukkede såvel som nuværende). Samtidig bliver der fremlagt dokumentation, der viser hans brug af virkemidler, som de færreste af os ville tro fandt anvendelse i et land som Danmark, der normalt vurderes til at ligge pænt på Transparency International og andre organisationers årlige vurderinger af korruption, retssikkerhed og borgernes almindelig tiltro til myndighederne.
Alligevel ser det ud til, at Peter Erik Hansen stadig har fuld opbakning fra sit parti, som jo i forvejen har oplevet nogle pludselige politiske kastevinde i den seneste tid. Den samme loyalitet synes også fortsat at blive udvist af mediekoncernen JydskeVestkysten/Jysk Fynske Medier (hvor Peter Erik Hansen er bestyrelsesformand), de trofaste erhvervspartnere, vennerne i erhvervsklubben og (måske også) ejerne af de mange virksomheder, han beklæder bestyrelsesposter i.
Er det fordi, at de alle er rigtige venner (som dem i sangen)? Eller er det fordi nogle af skeletterne er delebørn?