Er det muligt at "stjæle" parkeringspladser uden at vække opsigt? 

Og findes der magtfulde politikere, som skjuler vigtige oplysninger for byrådet?

Ifølge COWI-rapporten var der et presserende behov for 689 parkeringspladser i højsæsonen for Hotel Alsik.

Men mystisk nok reduceredes dette tal til blot 253 pladser, da byrådet skulle vurdere lokalplan 4.2-14. Endnu mere overraskende besluttede kommunen at fritage hotellet – som rummer flere restauranter, 200 værelser og konferencefaciliteter – fra kravet om parkeringspladser. Disse afgørelser blev truffet, før parkeringshuset stod færdigt.

Baggrunden for disse beslutninger er ikke tilgængelig for offentligheden.

FOTO: Sønderborg kommune

Er der lagt en skjult plan om, at Hotel Alsik skulle overtage parkeringshuset som en skjult form for støtte fra Sønderborg Kommune?

Hvis dette ikke var tilfældet, hvordan havde byrådet og Hotel Alsik da forestillet sig at skaffe de nødvendige parkeringspladser, hvis der ikke forelå en aftale om overtagelse af parkeringshuset årevis før det skete?

Situationen giver anledning til mistanke om, at visse politikere eller forvaltningen selektivt filtrerer de informationer, som når frem til byrådsmedlemmerne.

En aktindsigt har afsløret indholdet af et tidligere lukket møde om ejendomshandel, men vi har været forhindret i at tilgå relevante bilag, som kunne kaste lys over de informationer, byrådet har modtaget.

Det vækker undren, at myndighederne ikke ønsker at udlevere alt materialet, og de begrænsede oplysninger, vi har modtaget, rejser endnu flere spørgsmål.

Om parkeringshuset:

Kommunen synes bevidst om, at de befandt sig på usikker grund, da de besluttede at sælge parkeringshuset – de søgte endda rådgivning hos Ankestyrelsen om lovligheden af handlen.

Da parkeringshuset blev solgt til BMC Fonden, havde det 385 pladser. I dag hævder fonden at have udvidet til 463 pladser.

Er dette en skrivebordsmanøvre, eller snød Sønderborg kommune sig selv for en masse parkeringspladser ved salget?

Sønderborg Kommunes takstblad angiver, at prisen for en overdækket parkeringsplads er 174.800 kr. Det er bekræftet, at parkeringsfonden ikke har spillet nogen rolle i denne handel.

Vores beregninger, baseret på de få bygninger vi har indsigt i, viser et minimumsbehov på 494 parkeringspladser ifølge lokalplanen, selvom der er mange flere bygninger i området.

Disse beregninger inkluderer:

Dette resulterer i et samlet minimumsbehov på 494 parkeringspladser og 965 pladser, hvis man benytter de højeste estimater for hver bygning – en markant forskel.

Kommunen har ikke kunnet besvare vores forespørgsel om korrektheden af disse beregninger, på trods af gentagne henvendelser.

Efterfølgende er der tilkommet flere bygninger i området, herunder et kollegium, en udvidelse af SPA-området på Alsik og andre bygninger. Uden kommunens svar om de specifikke lokalplaner, er det umuligt at fastslå det nøjagtige parkeringskrav for disse bygninger.

En hurtig beregning indikerer, at der mangler mellem 109 og 580 parkeringspladser, plus de 22 tildelte parkeringspladser til Sergentens 1500 gæster – en tilsyneladende uoverensstemmelse.

Dette kan forklare, hvorfor kommunen har svært ved at specificere det nødvendige antal parkeringspladser i området og hvorfor lokale beboere oplever parkeringsproblemer.

Kommunen har oplyst, at parkeringsfondsmidler ikke har været anvendt i denne sammenhæng, hvilket rejser spørgsmålet:

Hvem har finansieret de manglende 109 til 580 parkeringspladser for de nyopførte bygninger?

Ifølge de satser, som kommunen har fastsat for parkeringsfonden, kræves der en indbetaling på 174.800 kr. for hver parkeringsplads i et parkeringshus. Dette kunne medføre en gæld til parkeringsfonden på mellem 19 millioner og over 101 millioner kroner, forudsat at disse tal er korrekte.

Det virker som om, at kommunen bevidst undgår at svare på, hvor mange parkeringspladser der kræves for hver bygning ifølge lokalplanen.

I forhold til aktindsigtsafvisninger, har kommunen svaret, at de relevante dokumenter ikke findes.

Serganten er kun tildelt 22 parkeringspladser, hvilket virker inkonsistent med kommunens egne regler, som tilsyneladende ikke gælder for Peter Hansens venner.

Peter Hansen og Venstres venner synes at have stor indflydelse i Sønderborg. Det mest bemærkelsesværdige er dog, at ingen borgere, partier eller journalister stiller krav om svar fra politikerne om, hvad der egentlig foregår.

Hvis intet ulovligt er foregået, burde det være let at besvare simple spørgsmål om aktindsigt.

Det er væsentligt at bemærke tidsrammen fra Danfoss' første henvendelse til den endelige aftale. Denne hurtige sagsbehandling, hvor borgernes værdier tilsyneladende overdrages i løbet af en sommerferie, skaber tvivl: Er denne proces et resultat af nøje planlægning, eller er det blot et eksempel på kommunens standard sagsbehandling?

Ingen kommentar er modtaget fra Fonden, forvaltningen, Venstre og Dansk Folkeparti. Trods Jyske Vestkystens omfattende dækning af parkeringsproblemer i Sønderborg, er det overraskende, at de har valgt ikke at dække denne sag.

Dette rejser spørgsmål vedrørende deres redaktionelle beslutninger, især i betragtning af, at Peter Hansen, bestyrelsesformand for Jysk Fynske Medier, tidligere har haft politiske hverv i Sønderborg Kommune.

Dette synes dog at stemme overens med Jørn Mads Clausens, ejeren af Danfoss, tidligere bemærkelsesværdige diskretion i forbindelse med brugen af whistleblower-ordningen.

I sidste ende ser det ud til, at meget forbliver det samme i Sønderborg.

I denne sag synes det, at visse virksomheder har modtaget specielle takster. 

Her finder du kommunens takstblad for parkeringspladser, som er relevant, hvis almindelige borgere henvender sig med forespørgsler: 

Cowi rapport som Kommunen ikke vil have du ser: