Kommunen overskrider lovens grænser for at favorisere visse interesser
Foto: Sønderborg Kommune
Den tavshed, der præger de lokale medier, politikere og forvaltning, er bemærkelsesværdig. Denne tavshed afslører imidlertid omfanget af de sager, der bliver holdt ude af offentlighedens øje.
For et glimt ind i en verden, hvor en af Danmarks mest velhavende fonde, i samarbejde med en af landets største pensionskasser og en gruppe velstående individer fra Sønderborg, opfører sig som om de står over loven og ønsker at holde borgerne uvidende om deres handlinger, skal vi takke Peter Hansen for at kaste lys over denne ellers skjulte sfære.
Når der anmodes om aktindsigt hos Sønderborg Kommune, synes de at gøre alt for at skjule informationer, de mener ikke kan tåle offentlighedens skær.
Kommunen argumenterer ofte for, at en nabo ikke bør have interesse i visse sager, og at det ligger i kommunens interesse at beskytte bestemte virksomheder.
På trods af besparelseskrav for at balancere budgettet, ser det ikke ud til, at disse krav gælder for juridiske omkostninger, især når det kommer til at godkende udgifter for visse "venner" af kommunen.
Det virker som om, kommunens juridiske budget er ubegrænset, brugt blandt andet på at ansætte eksterne advokater til at finde smuthuller i lovgivningen, ofte uden resultat. Forsøg på at få aktindsigt i disse advokatregninger møder dog en mur af tavshed.
Generelt synes kommunens jurister at argumentere for, at dansk lovgivning ikke finder anvendelse i Sønderborg, hvor man fortolker loven på en helt anden måde. Disse fortolkninger fører til langvarige korrespondancer, der spilder ressourcer og borgernes penge, for til sidst at ende som klagesager hos Ankestyrelsen.
Kommunen er klar over, at deres grundløse argumenter falder til jorden, når Ankestyrelsen undersøger sagen, hvorefter styrelsen ofte pålægger kommunen at udlevere det efterspurgte materiale.
Når Ankestyrelsen træffer en afgørelse, fremlægger kommunen ofte kun et begrænset antal dokumenter, og det hænder, at de påstår, at visse dokumenter er gået tabt i det elektroniske arkiv, eller at de stillede spørgsmål er for komplekse til, at forvaltningen kan besvare dem.
Et eksempel på et sådant spørgsmål er antallet af parkeringspladser, Sønderborg Kommune har krævet, at Hotel Alsik skal etablere – et spørgsmål, forvaltningen angiveligt finder for komplekst.
Denne sag understreger, at problemet ikke kun er begrænset til Peter Hansens venners byggetilladelser; det antyder en langt dybere og mere systemisk problematik.
Peter Hansen, på trods af tidligere konkurser og omfattende støtte fra diverse hold, herunder erhvervsklubber, medier og Danfoss' ejer, Jørn Mads Clausen, understreger omfanget af de udfordringer, Sønderborg står overfor.